Summary
ISO/TS defines specific requirement for serial
production and production of spare parts in the automotive industry. It is
based on the ISO 9001 which contains requirements of the quality management
system and technical requirements constitute supplement for automotive
industry. This specification ensure globally consistency which means that
automotive manufacturers may communicate “common language” which technical
specification ISO/TS 16949 provides to them.
Dzisiejszy post chciałabym
poświęcić specyfikacji technicznej ISO/TS 16949, czym jest oraz jakie jest jej
znaczenie.
ISO/TS 16949 została opracowana
przez IATF (International Automotive Task Force), organizację, która zrzesza
przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego, w tym BMW, Daimler Chrysler, Fiat,
Ford Motor Company, General Motors, PSA Peugeot – Citroen, Renault oraz
Volkswagen. Zrzeszenie to zostało utworzone w celu zapewnienia lepszych
produktów wysokiej jakości dla klientów motoryzacyjnych. Specyfikacja
techniczna precyzuje wspólne wymagania oraz ujednolica wiele systemów jakości w
branży motoryzacyjnej:
-
amerykańskie QS-9000,
- niemieckie
VDA 6.1,
- francuskie
EAQF,
- włoskie
AVSQ;
ISO/TS
określa szczegółowe wymagania w produkcji seryjnej oraz produkcji części
zamiennych w przemyśle motoryzacyjnym. Opiera się ona na ISO 9001, która
zawiera wymagania systemu jakości. Specyfikacja techniczna jest uzupełnieniem wymagań
dla branży motoryzacyjnej i została rozbudowana o 6 podręczników:
- Zaawansowane planowanie jakości
wyrobów - ang. Advanced Product Quality Planning (APQP),
- Proces zatwierdzania części do
produkcji - ang. Production Part Approval Process (PPAP),
- Statystyczne sterowanie procesem -
ang. Statistical Process Control (SPC),
- Analiza systemu pomiarowego - ang. Measurement System Analysis (MSA),
- Analiza rodzajów I skutków
możliwych błędów - ang. Failure Mode and Eeffects Analysis (FMEA),
- Ocena systemu jakości - ang. Quality
System Assessment (QSA);
Dodatkowe wymagania ISO/TS 16949 w stosunku do tych wynikających z normy ISO
9001 to:
- nadzór nad fazą projektowania i
rozwoju,
- planowanie jakości wyrobu APQP
oraz zatwierdzanie części do produkcji seryjnej PPAP,
- interdyscyplinarne podejście do
planowania jakości,
- analiza satysfakcji klientów,
- wykorzystanie narzędzi do statystycznych do monitorowania i
doskonalenia procesów,
- analiza skuteczności szkoleń personelu,
- przenoszenie wymagań na dostawców
oraz ich doskonalenie;
Globalny
przemysł motoryzacyjny stawia bardzo wysokie wymagania dla jakości wykonywanych
wyrobów, produktywności oraz ciągłego rozwoju i doskonalenia. Producenci branży
motoryzacyjnej co raz częściej wymagają od swoich dostawców stosowania się do
specyfikacji technicznej ISO/TS 16949.
W mojej
ocenie najważniejsze korzyści wynikające z wprowadzenia opisywanej normy ISO/TS
to:
- poprawa jakości wyrobów,
- eliminacja strat i źródeł powstawania kosztów,
- doskonalenie własnego wizerunku wśród
konsumentów,
- wzrost rentowności przedsiębiorstwa,
- podejście
procesowe do zarządzania jakością (rozumiane jako łańcuch wzajemnych powiązań
między procesami),
- zwiększenie
świadomości pracowników dotyczącej systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym;
Taka specyfikacja zapewnia
spójność na całym świecie, co oznacza, że producenci przemysłu motoryzacyjnego
mogą porozumiewać się „wspólnym językiem”, jaki zapewnia im właśnie
specyfikacja techniczna ISO/TS 16949.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz