Summary
Quality management system can help
organizations in raising customer satisfaction. Through this system
organizations are focusing on continual improvement of their products, because
due to competition and technical progress needs and customers requirements are constantly growing.
Czym jest i do czego służy system
zarządzania jakością?
Tym postem postaram się przybliżyć
pojęcie oraz rolę „sytemu zarządzania jakością”. Czym zatem jest więc „system”?
System definiujemy jako zespół powiązanych ze sobą elementów, tworzących jakiś
układ. PN-EN ISO 9000 podobnie definiuje „system”, tj. jako zbiór wzajemnie
powiązanych lub wzajemnie oddziałujących elementów. Norma ISO 9000 definiuje także
pojęcie „systemu zarządzania”. Określa nim system do ustanawiania polityki,
celów i osiągania tych celów. System zarządzania jakością jest częścią systemu
zarządzania całej organizacji. Organizacja oznacza grupę ludzi i
infrastrukturę, z uregulowanym przypisaniem odpowiedzialności, uprawnień i
powiązań. Organizacja może być państwowa lub prywatna, w rozumieniu potocznym
to po prostu przedsiębiorstwo, firma. System zarządzania jakością jest wdrażany
po to aby usprawnić szereg procesów w firmie, osiągać cele, spełniać wymagania
klienta oraz finalnie zwiększyć jego zaufanie. PN-EN ISO 9000 określa osiem
zasad zarządzania jakością, które może wykorzystać kierownictwo do poprawy
funkcjonowania organizacji. Te zasady to:
1) Orientacja
na klienta – najwyższe kierownictwo musi zapewnić, że zostaną spełnione
wymagania i oczekiwania klientów oraz, że zrozumiałe będą obecne i przyszłe
potrzeby klienta. Wszystkie czynności organizacji powinny być ukierunkowane na
potrzeby i oczekiwania klientów.
2) Przywództwo
– czyli umiejętność wpływania na ludzi. Przywódcy w organizacji ustalają cele
oraz kierunki jej działania, ważne jest również to, aby tworzyli i utrzymywali
środowisko wewnętrzne, w którym ludzie będą mogli w pełni angażować się w
osiąganie celów organizacji.
3) Zaangażowanie
ludzi – to ludzie tworzą organizację oraz są jej istotą, więc tylko pełne
zaangażowanie całej załogi pozwala wykorzystać ich zdolności dla dobra
organizacji.
4) Podejście
procesowe – działania i zasoby w organizacji są pojmowane jako proces, czyli
zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które
zmieniają wejścia w wyjścia.
5) Podejście
systemowe do zarządzania – jest to zidentyfikowanie, zrozumienie oraz
zarządzanie wzajemnie powiązanymi procesami jako systemem, który przyczynia się
do efektywności i skuteczności osiągania celów w organizacji.
6) Ciągłe
doskonalenie – powinno stanowić stały cel organizacji. To powtarzające się
działania mające na celu zwiększenie zdolności organizacji do spełniania
wymagań klienta. Ważne jest tutaj zidentyfikowanie obszarów do doskonalenia
oraz poszukiwanie rozwiązań do osiągania celów.
7) Podejmowanie
decyzji na podstawie faktów – decyzje podejmowane są na podstawie danych oraz
informacji.
8) Wzajemne
korzystne powiązania z dostawcami – organizacja oraz jej dostawcy są od siebie
zależni, dlatego ważne jest aby relacje były korzystne dla obu stron.
Podsumowując, system zarządzania
jakością może pomagać organizacji w zwiększaniu zadowolenia klienta. Poprzez niego
organizacje ukierunkowują się na ciągłe doskonalenie swoich wyrobów/produktów,
ponieważ ze względu na konkurencję oraz
postęp techniczny potrzeby i wymagania klientów stale rosną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz