sobota, 7 marca 2015

Czym jest i do czego służy system zarządzania jakością?


Summary

Quality management system can help organizations in raising customer satisfaction. Through this system organizations are focusing on continual improvement of their products, because due to competition and technical progress needs and  customers requirements are constantly  growing.


Czym jest i do czego służy system zarządzania jakością?

Tym postem postaram się przybliżyć pojęcie oraz rolę „sytemu zarządzania jakością”. Czym zatem jest więc „system”? System definiujemy jako zespół powiązanych ze sobą elementów, tworzących jakiś układ. PN-EN ISO 9000 podobnie definiuje „system”, tj. jako zbiór wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących elementów. Norma ISO 9000 definiuje także pojęcie „systemu zarządzania”. Określa nim system do ustanawiania polityki, celów i osiągania tych celów. System zarządzania jakością jest częścią systemu zarządzania całej organizacji. Organizacja oznacza grupę ludzi i infrastrukturę, z uregulowanym przypisaniem odpowiedzialności, uprawnień i powiązań. Organizacja może być państwowa lub prywatna, w rozumieniu potocznym to po prostu przedsiębiorstwo, firma. System zarządzania jakością jest wdrażany po to aby usprawnić szereg procesów w firmie, osiągać cele, spełniać wymagania klienta oraz finalnie zwiększyć jego zaufanie. PN-EN ISO 9000 określa osiem zasad zarządzania jakością, które może wykorzystać kierownictwo do poprawy funkcjonowania organizacji. Te zasady to:


1)    Orientacja na klienta – najwyższe kierownictwo musi zapewnić, że zostaną spełnione wymagania i oczekiwania klientów oraz, że zrozumiałe będą obecne i przyszłe potrzeby klienta. Wszystkie czynności organizacji powinny być ukierunkowane na potrzeby i oczekiwania klientów.

2)      Przywództwo – czyli umiejętność wpływania na ludzi. Przywódcy w organizacji ustalają cele oraz kierunki jej działania, ważne jest również to, aby tworzyli i utrzymywali środowisko wewnętrzne, w którym ludzie będą mogli w pełni angażować się w osiąganie celów organizacji.

3)      Zaangażowanie ludzi – to ludzie tworzą organizację oraz są jej istotą, więc tylko pełne zaangażowanie całej załogi pozwala wykorzystać ich zdolności dla dobra organizacji.

4)     Podejście procesowe – działania i zasoby w organizacji są pojmowane jako proces, czyli zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które zmieniają wejścia w wyjścia.

5)     Podejście systemowe do zarządzania – jest to zidentyfikowanie, zrozumienie oraz zarządzanie wzajemnie powiązanymi procesami jako systemem, który przyczynia się do efektywności i skuteczności osiągania celów w organizacji.

6)      Ciągłe doskonalenie – powinno stanowić stały cel organizacji. To powtarzające się działania mające na celu zwiększenie zdolności organizacji do spełniania wymagań klienta. Ważne jest tutaj zidentyfikowanie obszarów do doskonalenia oraz poszukiwanie rozwiązań do osiągania celów.

7)      Podejmowanie decyzji na podstawie faktów – decyzje podejmowane są na podstawie danych oraz informacji.

8)      Wzajemne korzystne powiązania z dostawcami – organizacja oraz jej dostawcy są od siebie zależni, dlatego ważne jest aby relacje były korzystne dla obu stron.

Podsumowując, system zarządzania jakością może pomagać organizacji w zwiększaniu zadowolenia klienta. Poprzez niego organizacje ukierunkowują się na ciągłe doskonalenie swoich wyrobów/produktów, ponieważ  ze względu na konkurencję oraz postęp techniczny potrzeby i wymagania klientów stale rosną.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz