W dzisiejszym poście przedstawię kilka
narzędzi jakościowych, które potrzebne są do zbierania oraz przetwarzania
informacji, nadzorowania procesów czy też wykrywania przyczyn zaistniałych
błędów.
Podstawowe zadania i cechy
narzędzi jakości to:
- zbieranie i przetwarzanie
danych,
- wizualizacja danych,
- odkrywanie danych,
- monitorowanie i
diagnozowanie procesów,
- umożliwiają podejmowanie
decyzji,
- umożliwiają analizowanie
rezultatów podjętych działań,
- umożliwiają doskonalenie
produktów.
Możemy wyróżnić kilka
podstawowych narzędzi jakości:
1. SCHEMAT BLOKOWY – inaczej schemat przepływu, ang. diagram
flowchart, służy do graficznego prezentowania operacji składających się na
proces. Celem zastosowania schematu blokowego jest przedstawienie sekwencji
operacji, procesów jednostkowych, czynności elementarnych oraz relacji między
nimi wchodzących w skład procesu od momentu jego rozpoczęcia do zakończenia.
Poszczególne elementy przedstawiane są za pomocą symboli graficznych.
Możemy wyróżnić etapy
tworzenia schematu blokowego:
- nazwanie procesu,
- określenie granic procesu –
wejście / wyjście,
- określenie poszczególnych
operacji w procesie,
- narysowanie schematu
wykorzystując odpowiednie symbole graficzne,
- opisanie poszczególnych
elementów schematu,
- połączenie elementów
graficznych strzałkami wskazującymi kierunek przebiegu.
Analiza schematu przepływu
powinna rozpocząć się wówczas gdy w naszym procesie zostanie wykryta nadmierna
ilość operacji, powtórzone operacje i całe fragmenty procesu, nieproduktywne
działania, nieokreślone powiązania czy też niewłaściwa kolejność operacji.
Pewnym ułatwieniem w znajdowaniu poprawy mogą być pytania zadawane do różnych
elementów w schemacie, np.:
Dot. operacji: Które są
niezbędne? Czy część z nim może zostać wyeliminowana, uproszczona lub połączona
w jedną?
Dot. operatorów: Kto wykonuje
każdą z operacji? Czy operacje mogą zostać zmodyfikowane, tak aby mniej
wykwalifikowani pracownicy mogli je wykonywać? Czy czas wykonania operacji może
zostać skrócony?
Dot. lokalizacji: Gdzie
wykonywana jest każda z operacji? Czy można skrócić czas transportu między
operacjami?
Dot. czasu: Kiedy każda z
operacji jest wykonywana? Czy występują nadmierne opóźnienia lub zapasy?
Dot. metod: Jak poszczególne operacje są wykonywane? Czy
można wykorzystać lepsze metody, urządzenia, procedury? Czy operacje powinny
być zmodyfikowane w celu ich ułatwienia lub skrócenia czasu wykonania?
Można wyróżnić różne typy
przepływów prowadzone na schematach blokowych:
- materiały – jako zapis
czynności przetwarzania, kontrolowania, transportu i magazynowania,
- zasoby ludzkie – jako zapis
czynności pracowników, klientów,
- wyposażenie – jako zapis
wykorzystania maszyn, urządzeń, narzędzi,
- informacje – jako zapis
zbierania, przetwarzania i przekazywania informacji, np. obieg dokumentów, opis
procesu podejmowania decyzji.
Już na etapie tworzenia
schematu blokowego należy uwzględnić wszystkie aktywności operatora, w których
potem potencjalnie można spodziewać się powstania ryzyka jakościowego dla
klienta.
Przejdę teraz do
najważniejszych etapów schematu przepływów, są to:
- wszystkie etapy procesu
wytwarzania części składowych,
- wszystkie etapy procesu
wytwarzania wyrobu,
- międzyprocesowe kontrole,
- transport produktu w
procesie,
- pakowanie i etykietowanie,
- naprawa,
- magazynowanie
2. ARKUSZ KONTROLNY – nazywany
jest również listą kontrolną, listą wad, arkuszem kreskowym. Taki arkusz
przygotowywany jest w określonej formie aby umożliwić rejestrację danych oraz
łatwy ich odczyt i wykorzystać uzyskane wyniki do dalszej analizy, jest również
sposobem gromadzenia informacji do procesu ciągłego doskonalenia. Dobry arkusz powinien charakteryzować się:
- wyraźnie określonym celem,
któremu podporządkowana jest jego struktura: prostotą, krótkim czasem
przygotowania, łatwością wypełnienia, odczytu oraz interpretacji, niskim
kosztem zastosowania,
- wysoką efektywnością i dużą
elastycznością.
Przygotowując arkusz kontrolny
powinniśmy:
- wybrać i uzgodnić zjawisko,
które jest badane, wskazanie istotnych cech,
- dokładnie określić dane
istotne dla badanego zjawiska, podanie ich pełnych i poprawnych nazw,
- ustalić określony czas, częstotliwości
i miejsce zbierania danych,
- zaprojektować graficzną
formę arkusza, czytelnej, łatwej w interpretacji oraz wygodnej w użyciu,
- omówić projekt w wybranym
zespole roboczym i ewentualne dokonanie korekt,
- zebrać dane,
- wypełnić dodatkowe kolumny
arkusza, które zawierają podsumowanie i wyniki, opracowane na podstawie rubryk
podstawowych.
Arkusze kontrolne najczęściej
opracowywane są w celu ustalenia:
- rozkładu liczbowego
parametrów,
- częstości występowania
niezgodności i wad,
- lokalizacji niezgodności i
wad,
- przyczyn powstawania
niezgodności i wad.
Przykładowy arkusz kontrolny:
Przykładowy arkusz kontrolny:
3. ZASADA PARETO-LORENZA
Inaczej zwana regułą 80/20.
Według tej zasady 80% zdarzeń spowodowanych jest przez 20% przyczyn, np. 80%
przychodów przedsiębiorstwa generowane jest przez 20% klientów, 80% braków jest
skutkiem 20% przyczyn. Oznacza to, że występowanie większości zdarzeń można
zaobserwować w małym fragmencie rzeczywistości. Zasada ta pokazuje nam co
należy naprawić, usprawnić, na czym się skupić aby poprawić poziom jakości
procesów czy produktów.
Pisząc o zasadzie
Pareto-Lorenza nie sposób nie wspomnieć o wykresie Pareto-Lorenza, który jest
jej nieodzowną częścią.
Wykres Pareto-Lorenza jest to
graficzny obraz pokazujący zarówno względny jak i bezwzględny rozkład
problemów, rodzajów błędów lub ich przyczyn. Diagramu używa się najczęściej
jako pierwszego narzędzia przy procesie badania jakości. Pokazuje on jakie typy
błędów należy zmniejszyć w pierwszej kolejności, aby ulepszyć proces produkcji.
Diagram opiera się na wykresie słupkowym, gdzie wyszczególnione są wszystkie
błędy wpływające na pogorszenie produkcji.
Przykład:
W pewnej fabryce, produkującej
detale laserowo cięte oraz gięte występują poniższe problemy, które zebrano i przeanalizowano:
Lasery
|
Ilość zareklamowanych części
(szt)
|
Skumulowana ilość
zareklamowanych części (szt)
|
Skumulowany procent
zareklamowanych części (%)
|
Niezgodna średnica otworów
podczas palenia
|
32
|
32
|
37
|
Niewłaściwa blacha wypalona
|
28
|
60
|
69
|
Odwrotne gięcie
|
15
|
75
|
86
|
Brak wymiaru podczas gięcia
|
8
|
83
|
95
|
Brak kąta podczas gięcia
|
4
|
87
|
100
|
Analizując wykres możemy
zauważyć, że dwie kategorie wyraźnie dominują, są to: niezgodna średnica
otworów podczas palenia oraz niewłaściwa blacha wypalona i to one stanowią
około 80% przyczyn wystąpienia błędu i to właśnie one są najbardziej istotne
podczas analizy i próby rozwiązania problemu. Jeżeli wykres liniowy wyjdzie płaski
należy wówczas sprawdzić które z przyczyn stanowią 60% i to na nich należy się
skupić.
4. WYKRES PRZYCZYNOWO –
SKUTKOWY „RYBIA OŚĆ” (DIAGRAM ISHIKAWY)
Jest to sposób porządkowania
umożliwiający wizualizację powiązań między czynnikami (przyczynami) a wynikiem
(problemem). Bada przyczyny wadliwości
procesów lub zjawisk towarzyszących defektom produktów. Dodatkowo gromadzi i systematyzuje wiedzę, która umożliwia
rozwiązywanie potencjalnych przyczyn występowania problemu.
Jak utworzyć taki wykres?
Na początku powinniśmy
określić rozważany problem, a następnie sporządzić wykres możliwych przyczyn
wg. poniższych kategorii opierających się na zasadzie 5M+E
Man – człowiek (kwalifikacje,
przywiązanie, zaangażowanie, staż pracy)
Machine – maszyna (trwałość,
nowoczesność, wydajność, precyzja, bezpieczeństwo i warunki pracy)
Material – materiał (surowce,
półfabrykaty, substytuty)
Method – metoda (procedury,
instrukcje, zakres obowiązków, specyfikacje, normy)
Management – zarządzanie
(struktura organizacyjna, organizacja pracy, logistyka)
Environment – środowisko
(warunki pracy, np. oświetlenie)
W trakcie tworzenia diagramu
warto zaangażować specjalistów z różnych dziedzin jak również pracowników
produkcji oraz zawsze postępować zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu”.
Poniżej ogólna zasada
tworzenia diagramu Ishikawy:
Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń